سنگ گرانیت

نحوه تشکیل سنگ گرانیت :

تعداد زیادی از توده های گرانیتی در نتیجه عمل گرانیتی شدن تشکیل می شوند که در این فرایند سیالها در طبقات رسوبی نفوذ می کنند و در اثر این فرایند  بافت سنگ و کانی های تشکیل دهنده سنگ تغییر می کنند و شبیه به ساختمان و بافت سنگ گرانیت می شوند . گاها بعضی از سنگ های گرانیت در نتیجه تبلور و سرد شدن ماگما تشکیل می شوند.

محل تشکیل سنگ گرانیت :

گرانیت در مناطق نیمه عمیق و عمیق تشکیل می شوند و در صورتی که عمق تشکیل سنگ زیاد باشد ذرات فرصت تبلور بیشتری را دارند و هرچه از عمق تشکیل سنگ کم می شود میزان تبلور ذرات کاهش می یابد.

ویژگی های سنگ گرانیت :

گرانیت از نظر سختی درجه 7 را دارد . دو ویژگی بافت و رنگ ، ظاهر سنگ گرانیت را تعیین می کند  و  تفییر در این دو فاکتور، تنوع سنگ های گرانیت را بوجود می آورند.

مواد معدنی که تنوع رنگ را در گرانیت به وجود می آورند عبارتند از : آمفیبول ، فلدسپار ، پتاسیم ،میکا و....  .

رنگ های مختلف سنگ گرانیت عبارتند از : سفید شیری ، خاکستری ، قهوه ای تیره یا سیاه ، سبز تیره ، طلایی ، صورتی .

 ویژگی های دیگر سنگ گرانیت  که برای انتخاب نوع سنگ به ما کمک می کنند عبارتند از: دوام زیاد ،جذب پایین آب ، مقاومت  خوب در برابر فشار و ضربه ، زیبایی طرح و تنوع رنگ، عدم وجود خلل و فرج که این ویژگی بر روی میزان چسبندگی به  ملات تاثیر گذار است. نکته دیگر ، برخی از سنگ های گرانیت در صورتی که در نمای ساختمان استفاده شوند تغییر رنگی را در آنها می بینیم به همین دلیل در نمای ساختمان کمتر  از آنها استفاده می شوند .

 

گرانیت صیقلی، به دلیل سر بودن در فضای باز و در محلی که در معرض بارندگی قرار داشته باشند محدودیت هایی را برای استفاده دارند به همین دلیل با توجه به مقاومت بالای گرانیت به وسیله فرایند تیشه کاری دستی و ماشینی ، شات بلاست ،سند بلاست و ... میزان زبری و اصطحکاک آن ها را افزایش می دهند.